четвер, 7 травня 2020 р.

ІНСТРУМЕНТАРІЙ ДЛЯ ОБСТЕЖЕННЯ Діагностика екологічних уявлень


Діагностика екологічних уявлень
Картка1.1
Мета: визначити, кого і що діти вважають живим і неживим.
Форма проведення: дидактична гра «Розклади малюнки».
Зміст: дітям пропонується розкласти малюнки на два аркуші кольорового паперу: на зелений – живі об’єкти, на синій – неживі.
Питання: Чому ти вирішив, що це живе? Чому ти вирішив, що це неживе?
Матеріал: зображення об’єктів (людина, робот, птах, літак, тарілка, машина, дерево, лисиця, корабель).

Картка1.2
Мета: виявити знання дітей про особливості зовнішньої будови живих організмів і функції конкретного органу.
Форма проведення: дидактичні ігри «Назви частини тіла людини і тварини», «Назви частини рослин».
Зміст: дітям роздаються картки із зображенням ляльки, тварини, рослини і пропонується назвати їх частини.
Матеріал: зображення об’єктів (лялька, птах, білка, дерево).

Картка 1.3
Мета: виявити знання дітей про основні потреби живих істот у теплі, повітрі, їжі, житлі.
Форма проведення: дидактична гра «Дай кожному те, що йому потрібно для життя».
Зміст: дітям пропонується поєднати картки із зображенням об’єктів живої природи з картками, що зображують основні потреби.
Матеріал: картки із зображенням вогнища (тепло), сонця (світло), тарілка (їжа), дому, гнізда, нори (житло), бульбашок (повітря), води, а також живих істот: людини, звірів, свійських тварин, комах, птахів, рослин.

Картка 1.4
Мета: виявити знання дітей про пристосування будови і поведінки живих істот до умов певного середовища.
Форма проведення: дидактична гра «Знайди місце для кожної тварини й рослини».
Зміст: дітям пропонується поєднати різні живі істоти із середовищем, необхідним для існування.
Питання: Що означає слово «пристосування»? Яким словом його можна замінити? Де можуть жити різні тварини (птахи, риби, комахи, звірі тощо) і рослини? Чи може риба жити без води? Чому?
Матеріал: картки із зображенням різних середовищ (водного, повітряного, надземного, підземного) та із зображенням різних живих істот.

Картка 1.5
Мета: виявити знання дітей про пристосування живих істот до сезонних змін середовища.
Форма проведення: дидактична гра «Розклади картки за сезонами».
Зміст: дітям пропонується розкласти за сезонами картки, на яких зображено поведінку живих істот у різні сезонні періоди.
Питання: Як пристосовується заєць (ведмідь, дерево, людина і т.д.) жити взимку? Як заєць (ведмідь, дерево, людина і т. д.) пристосовується жити влітку?
Матеріал: картки із зображенням сезонних періодів і картки із зображенням поведінки живих істот у різні сезонні періоди.

Картка 1.6
Мета: виявити знання дітей про пристосування живих істот до змін у періоди протягом доби.
Форма проведення: дидактична гра «Розклади картки за частинами доби».
Зміст: дітям пропонується два кільця (біле – день, чорне – ніч) і набір карток із зображенням різних дій живих істот; діти розкладають картки по кільцях.
Питання: Як пристосувалися тварини, людина, рослини до різних частин доби?
Матеріал: картки із зображенням: людина спить і працює, кульбабка закрита і розкрита, сова спить і полює, вовк спить і полює, пташка у гніздечку й у польоті тощо.

Картка 1.7
Мета: виявити знання дітей про те, хто може мати потомство.
Форми проведення: бесіда на тему «У кого може бути потомство?» з використанням карток.
Зміст: дітям пропонується два набори карток (перший – живі й неживі істоти, другий – дитинчата живих істот); спочатку діти розкладають перший набір на дві частини: праворуч – живі істоти, ліворуч – неживі; потім розкладають дитинчат.
Питання: У кого є дитинчата? Які це істоти? Чи може бути потомство в неживих істот?
Матеріал: перший набір карток із зображенням людини, птаха, ведмедя, риби, кульбаби, дуба, огірка, машини, літака, м’яча, і т. п.; другий – із зображенням дитини, пташенят у гнізді, ведмежати, мальків, жолудя, насіння кульбаби, огірків, і т.п.

Картка 1.8
Мета: виявити знання дітей про те, як з'являються на світ рослини, тварини, людина.
Форма проведення: бесіда.
Питання: Як з'являються нові рослини? Як з'являються маленькі пташенята, звідки беруться цуценята й кошенята? Як народжуються маленькі рибки? Як з'являється дитина в людини?
Матеріал: картки із зображенням дорослих рослин, тварин, людини.
Картка 1.9
Мета: виявити знання дітей про зростання та розвиток живих істот.
Форма проведення: дидактична гра «Що спочатку, що потім?»
Зміст: дітям пропонується набір карток, які демонструють зростання та розвиток  живих істот, і дається завдання розкласти картки так, щоб було зрозуміло, як зростає і розвивається істота.
Матеріал: картки, які демонструють зростання та розвиток рослини, тварин (птаха, звіра, комахи, риби, тощо), людини.








Діагностика екологічних знань, умінь і навичок

Показники екологічної компетентності
Зміст
Імена, прізвища дітей
Уявлення
- визначення живих та неживих об’єктів


- зовнішня будова живих організмів і функції органів


- основні потреби живих істот (тепло, повітря, їжа, житло)


- пристосування до умов певного середовища


- пристосування живих істот до сезонних змін у природі


- пристосування до змін у природі протягом доби


- знання про те, хто може мати дітей


- як з'являються на світ живі істоти

Належність до природи
- належність до тварин, рослин у природних умовах


- належність до об’єктів живої природи в навмисно створених умовах (кілька видів діяльності: природа, малювання, гра)


Належність до живих об’єктів у ситуації вибору (догляд за рослиною або інші види діяльності)

Практична діяльність
- уміння дібрати дію для надання допомоги (розпушити, полити, обприскати)


- уміння дібрати необхідний матеріал, корм


- уміння правильно та якісно здійснювати розпушення, полив, протирання, обприскування










Діагностика екологічної вихованості

Необхідно визначити ставлення дітей до навколишнього світу, емоційне сприйняття  природи, наявність навичок екологічної грамотності й безпечної поведінки. Діяльнісний аспект поведінки найоб’єктивніше можна визначити за умови тривалих спостережень за дитиною під час різноманітних видів діяльності.
Результати діагностики

Показники
Імена, прізвища дітей
- виявляє пізнавальний інтерес до об’єктів природи, допитливість

- виявляє бажання спілкуватися з природою, спостерігати за природними явищами, об’єктами природи

- має уявлення про взаємозв’язки у природі (визначає причину, наслідки, послідовність явищ)

- розуміє і обґрунтовує потребу дбайливого ставлення до всіх об’єктів природи (не розділяє тварин на шкідливих і корисних)

- виявляє своє ставлення до природи через музику, образотворчу діяльність, оповідання, казку

- знає деякі назви природних об`єтів свого найближчого оточення  та їхні відмінні ознаки

- розуміє існування  зв’язку  між своїм здоров`ям  і станом навколишнього середовища

- має навички екологічно грамотної поведінки у природі (під час відпочинку в лісі, на річці тощо)

- має навички екологічно грамотної поведінки вдома (закриває кран, вимикає світло тощо)

- має навички екологічно безпечної поведінки (знає де можна гратись і відпочивати  а  де – ні)

- може  прогнозувати  деякі  наслідки своїх дій  стосовно навколишнього природного середовища;

- намагається обмежити свої бажання і потреби, якщо вони можуть заподіяти шкоду навколишньому природному середовищу;

- виявляє ініціативу й бажання брати участь у практичній діяльності (доглядати за рослинами і тваринами, прибирати сміття, садити дерева, годувати птахів)




Немає коментарів:

Дописати коментар