Діагностика екологічних уявлень
Картка1.1
Мета: визначити, кого і
що діти вважають живим і неживим.
Форма проведення:
дидактична гра «Розклади малюнки».
Зміст: дітям пропонується
розкласти малюнки на два аркуші кольорового паперу: на зелений – живі об’єкти,
на синій – неживі.
Питання: Чому ти вирішив,
що це живе? Чому ти вирішив, що це неживе?
Матеріал: зображення
об’єктів (людина, робот, птах, літак, тарілка, машина, дерево, лисиця,
корабель).
Картка1.2
Мета: виявити знання
дітей про особливості зовнішньої будови живих організмів і функції конкретного
органу.
Форма проведення:
дидактичні ігри «Назви частини тіла людини і тварини», «Назви частини рослин».
Зміст: дітям роздаються
картки із зображенням ляльки, тварини, рослини і пропонується назвати їх
частини.
Матеріал: зображення
об’єктів (лялька, птах, білка, дерево).
Картка 1.3
Мета: виявити знання
дітей про основні потреби живих істот у теплі, повітрі, їжі, житлі.
Форма проведення:
дидактична гра «Дай кожному те, що йому потрібно для життя».
Зміст: дітям пропонується
поєднати картки із зображенням об’єктів живої природи з картками, що зображують
основні потреби.
Матеріал: картки із
зображенням вогнища (тепло), сонця (світло), тарілка (їжа), дому, гнізда, нори
(житло), бульбашок (повітря), води, а також живих істот: людини, звірів,
свійських тварин, комах, птахів, рослин.
Картка 1.4
Мета: виявити знання
дітей про пристосування будови і поведінки живих істот до умов певного
середовища.
Форма проведення:
дидактична гра «Знайди місце для кожної тварини й рослини».
Зміст: дітям пропонується
поєднати різні живі істоти із середовищем, необхідним для існування.
Питання: Що означає слово
«пристосування»? Яким словом його можна замінити? Де можуть жити різні тварини
(птахи, риби, комахи, звірі тощо) і рослини? Чи може риба жити без води? Чому?
Матеріал: картки із
зображенням різних середовищ (водного, повітряного, надземного, підземного) та
із зображенням різних живих істот.
Картка 1.5
Мета: виявити знання
дітей про пристосування живих істот до сезонних змін середовища.
Форма проведення:
дидактична гра «Розклади картки за сезонами».
Зміст: дітям пропонується
розкласти за сезонами картки, на яких зображено поведінку живих істот у різні
сезонні періоди.
Питання: Як пристосовується
заєць (ведмідь, дерево, людина і т.д.) жити взимку? Як заєць (ведмідь, дерево,
людина і т. д.) пристосовується жити влітку?
Матеріал: картки із
зображенням сезонних періодів і картки із зображенням поведінки живих істот у
різні сезонні періоди.
Картка 1.6
Мета: виявити знання
дітей про пристосування живих істот до змін у періоди протягом доби.
Форма проведення:
дидактична гра «Розклади картки за частинами доби».
Зміст: дітям пропонується
два кільця (біле – день, чорне – ніч) і набір карток із зображенням різних дій
живих істот; діти розкладають картки по кільцях.
Питання: Як
пристосувалися тварини, людина, рослини до різних частин доби?
Матеріал: картки із
зображенням: людина спить і працює, кульбабка закрита і розкрита, сова спить і
полює, вовк спить і полює, пташка у гніздечку й у польоті тощо.
Картка 1.7
Мета: виявити знання
дітей про те, хто може мати потомство.
Форми проведення: бесіда
на тему «У кого може бути потомство?» з використанням карток.
Зміст: дітям пропонується
два набори карток (перший – живі й неживі істоти, другий – дитинчата живих
істот); спочатку діти розкладають перший набір на дві частини: праворуч – живі
істоти, ліворуч – неживі; потім розкладають дитинчат.
Питання: У кого є
дитинчата? Які це істоти? Чи може бути потомство в неживих істот?
Матеріал: перший набір
карток із зображенням людини, птаха, ведмедя, риби, кульбаби, дуба, огірка,
машини, літака, м’яча, і т. п.; другий – із зображенням дитини, пташенят у
гнізді, ведмежати, мальків, жолудя, насіння кульбаби, огірків, і т.п.
Картка 1.8
Мета: виявити знання
дітей про те, як з'являються на світ рослини, тварини, людина.
Форма проведення: бесіда.
Питання: Як з'являються
нові рослини? Як з'являються маленькі пташенята, звідки беруться цуценята й
кошенята? Як народжуються маленькі рибки? Як з'являється дитина в людини?
Матеріал: картки із
зображенням дорослих рослин, тварин, людини.
Картка 1.9
Мета: виявити знання
дітей про зростання та розвиток живих істот.
Форма проведення:
дидактична гра «Що спочатку, що потім?»
Зміст: дітям пропонується
набір карток, які демонструють зростання та розвиток живих істот, і дається завдання розкласти
картки так, щоб було зрозуміло, як зростає і розвивається істота.
Матеріал: картки, які
демонструють зростання та розвиток рослини, тварин (птаха, звіра, комахи, риби,
тощо), людини.
Діагностика екологічних знань, умінь і навичок
Показники екологічної компетентності
|
Зміст
|
Імена, прізвища дітей
|
Уявлення
|
- визначення живих та неживих об’єктів
|
|
|
- зовнішня будова живих організмів і функції
органів
|
|
|
- основні потреби живих істот (тепло, повітря,
їжа, житло)
|
|
|
- пристосування до умов певного середовища
|
|
|
- пристосування живих істот до сезонних змін у
природі
|
|
|
- пристосування до змін у природі протягом доби
|
|
|
- знання про те, хто може мати дітей
|
|
|
- як з'являються на світ живі істоти
|
|
Належність до природи
|
- належність до тварин, рослин у природних
умовах
|
|
|
- належність до об’єктів живої природи в
навмисно створених умовах (кілька видів діяльності: природа, малювання, гра)
|
|
|
Належність до живих об’єктів у ситуації вибору
(догляд за рослиною або інші види діяльності)
|
|
Практична діяльність
|
- уміння дібрати дію для надання допомоги
(розпушити, полити, обприскати)
|
|
|
- уміння дібрати необхідний матеріал, корм
|
|
|
- уміння правильно та якісно здійснювати
розпушення, полив, протирання, обприскування
|
|
Діагностика екологічної вихованості
Необхідно визначити ставлення дітей до
навколишнього світу, емоційне сприйняття
природи, наявність навичок екологічної грамотності й безпечної
поведінки. Діяльнісний аспект поведінки найоб’єктивніше можна визначити за
умови тривалих спостережень за дитиною під час різноманітних видів діяльності.
Результати діагностики
Показники
|
Імена, прізвища дітей
|
- виявляє пізнавальний інтерес до об’єктів
природи, допитливість
|
|
- виявляє бажання спілкуватися з природою,
спостерігати за природними явищами, об’єктами природи
|
|
- має уявлення про взаємозв’язки у природі
(визначає причину, наслідки, послідовність явищ)
|
|
- розуміє і обґрунтовує потребу дбайливого
ставлення до всіх об’єктів природи (не розділяє тварин на шкідливих і
корисних)
|
|
- виявляє своє ставлення до природи через
музику, образотворчу діяльність, оповідання, казку
|
|
- знає деякі назви природних об`єтів свого найближчого
оточення та їхні відмінні ознаки
|
|
- розуміє існування зв’язку
між своїм здоров`ям і станом
навколишнього середовища
|
|
- має навички екологічно грамотної поведінки у
природі (під час відпочинку в лісі, на річці тощо)
|
|
- має навички екологічно грамотної поведінки
вдома (закриває кран, вимикає світло тощо)
|
|
- має навички екологічно безпечної поведінки
(знає де можна гратись і відпочивати
а де – ні)
|
|
- може
прогнозувати деякі наслідки своїх дій стосовно навколишнього природного
середовища;
|
|
- намагається обмежити свої бажання і потреби,
якщо вони можуть заподіяти шкоду навколишньому природному середовищу;
|
|
- виявляє ініціативу й бажання брати участь у
практичній діяльності (доглядати за рослинами і тваринами, прибирати сміття,
садити дерева, годувати птахів)
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар